Kananmunien Vitamiinit – Tiede tukee taas kananmunien terveysvaikutuksia

Share with others

Monet yhdistävät salmonellan muniin – syystä. Esimerkiksi vuonna 2010 yli puolet miljardia munaa palautettiin Salmonella-epidemioiden vuoksi. Salmonella voi selviytyä sekoitetusta, liian helposta ja aurinkoisesta ruoanlaittomenetelmästä, samoin kuin keitetyissä munakkeissa ja ranskalaisessa paahtoleivässä ja ehkä jopa kahdeksan minuutin ajan keitetyissä munissa.

Kananmunien Vitamiinit – Jotkut asiantuntijat ehdottavat, että jopa yhden munan syöminen päivässä saattaa ylittää turvallisen kolesterolin saannin ylärajan sydän- ja verisuonitautiriskin kannalta. Ruokavalion kolesteroli voi myös vaikuttaa alkoholittomiin rasvamaksasairauksiin, ja kolesterolin kulutuksen todettiin olevan vahva ennuste maksakirroosille ja maksasyövälle. Niiden, jotka kuluttavat vähintään kahdessa muna-McMuffinissa löydetyn kolesterolin määrää päivässä, näytti kaksinkertaistuvan sairaalahoidon tai kuoleman riski.

kananmunien vitamiinit
“Kananmunien Vitamiinit”
Tiede puolellamme voimme jälleen nauttia upeasti ravintavasta munasta. Maidon lisäksi munat sisältävät korkeimman proteiinin biologisen arvon (tai kultastandardin).

Verrattuna miehiin, jotka syövät munia harvoin, miehillä, jotka syövät jopa vähemmän kuin yhtä munaa päivässä, näyttää olevan kaksinkertainen riski eturauhassyövän etenemiseen. Ja miehillä, jotka kuluttavat vähintään kaksi ja puoli munaa viikossa – pohjimmiltaan muna joka kolmas päivä -, voi olla 81 prosenttia suurempi riski kuolla eturauhassyöpään. Kuinka syömällä vähemmän kuin muna päivässä voi olla niin suuri vaikutus syöpäriskiin? Vastaus voi olla koliini, yhdiste, jota on löydetty muniin. Munien koliini, kuten punaisen lihan karnitiini, muuttuu lihansyöjien suolistossa olevien bakteerien toimesta, jota kutsutaan trimetyyliamiiniksi. Kun maksahapettunut trimetyyliamiini näyttää lisäävän sydänkohtauksen, aivohalvauksen ja ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Elokuussa 2019 useat suuret uutisjulkaisut julkaisivat artikkeleita, joissa vegaani / kasviperäisillä ruokavalioilla on haitallinen vaikutus aivojen toimintaan koliinipuutteen takia.

Kananmunien Vitamiinit – Hyvät munat ovat ravintopitoisia

Mitä tekisimme ilman kanan munaa? Se on ravitsemuksellinen tukikohta, ei vain aamiaiseksi, vaan ruokkimaan hienoja lapsia, seisomaan nopeaa lounasta tai illallista varten, sekoittamaan raaka lomapähkinöihin ja olemaan ainesosa kaikenlaisissa makeissa ja suolaisissa ruuissa.

Mutta muutaman vuosikymmenen ajan munilla oli melko epäterveellinen maine. Korkean kolesterolipitoisuutensa ansiosta munaa pidettiin pahana. Vuosia kului, kun monet meistä välttelivät munia, söivät vain valkuaisia tai uskalsivat munakorvikkeiden maailmaan.

Sitten, vuonna 2000, American Heart Association (AHA) muutti ruokavalio-ohjeitaan ja antoi terveille aikuisille vihreän valon nauttia munista jälleen. AHA: n ohjeet sallivat nyt munan päivässä terveille aikuisille, mutta suosittelevat silti kolesterolin 300 mg: n päivittäistä kokonaisrajaa.

Munien sekavuus johtuu niiden kolesterolipitoisuudesta. Yksi iso muna sisältää 213 mg kolesterolia, mikä on kaksi kolmasosaa suositeltavasta päivärajasta.

Kun tutkijat oppivat, että korkea veren kolesterolipitoisuus liittyi sydänsairauksiin, korkean kolesterolipitoisuuden omaavista elintarvikkeista tuli loogisesti epäilyttäviä. Mutta 25 vuoden tutkimuksen jälkeen on käynyt selväksi, että ruoan kolesteroli ei ole syyllinen – tyydyttyneellä rasvalla on paljon suurempi vaikutus veren kolesteroliin. Täysrasvaiset maitotuotteet ja rasvainen liha ovat esimerkkejä elintarvikkeista, jotka on täynnä tyydyttyneitä rasvoja ja jotka laukaisevat kehon tuottamaan kolesterolia.

Kananmunien Vitamiinit – Syökäämme munia

Tiede puolellamme voimme jälleen nauttia upeasti ravintavasta munasta. Maidon lisäksi munat sisältävät korkeimman proteiinin biologisen arvon (tai kultastandardin). Yhdessä munassa on vain 75 kaloria, mutta 7 grammaa korkealaatuista proteiinia, 5 grammaa rasvaa ja 1,6 grammaa tyydyttynyttä rasvaa sekä rauta, vitamiinit, mineraalit ja karotenoidit.

Munissa paljon on sairauksia torjuvia ravintoaineita kuten luteiinia ja zeaksantiinia, ja muita ravinteita. Nämä karotenoidit voivat vähentää ikään liittyvää makulan rappeutumisen riskiä, mikä on vanhempien aikuisten johtava sokeuden syy. Ja aivojen kehitystä ja muistia voi parantaa munien koliinipitoisuus.

Munien kaikki terveyshyödyt voidaan toteuttaa vain, jos säilytät niitä oikein – jääkaapissa – ja keitä ne huolellisesti tappaaksesi mahdolliset bakteerit. Rakastin lapsena isäni eggnoggeja, jotka oli valmistettu tuoreista, raa’ista munista, joihin on sekoitettu maitoa, vaniljaa ja jäätä. Näitä herkullisia herkkuja ei enää pidetä hyvänä vaihtoehtona – paitsi jos pastöroituja munia käytetään raakamunien sijasta.

Jalostetut kananmunat

Kaikki munat eivät ole yhtä tasaisia. Valmistajat ja kanankasvattajat ovat ryhtyneet toimiin munien ravintoominaisuuksien parantamiseksi. Kutevat koko teollisuuden, joka on sitoutunut parantamaan munan ravinnollista laatua.

“Suunnittelijamunat” voivat olla kanoja, joiden sallitaan vaeltaa vapaasti (vapaa leviäminen) tai joiden rehuun on lisätty omega-3-rasvahappoja. Kanat, joille annetaan rehua, joka ei sisällä eläintuotteita, tuottaa kasvissyöjämunia, kun taas kaikki luonnonmukaisesti tuotetut rehut tuottavat luonnonmukaisia ​​munia.

Jotkut kananrehut on rikastettu rypsiöljyllä, leseillä, merilevällä, pellavansiemenillä, merilevällä, kalaöljyllä tai E-vitamiinilla munien terveellisten omega-3-rasvahappojen pitoisuuden lisäämiseksi. Tietyt rehutyypit on suunniteltu vähentämään munankeltuaisen tyydyttynyttä ja kokonaisrasvapitoisuutta. Marigolduutetta on käytetty munien luteiinipitoisuuden lisäämiseen.

Kananmunien Vitamiinit – Ravinnon lisäksi muissa erikoismunissa käytetään pastörointiprosessia, joka lämmittää munan juuri niin paljon, että se tappaa bakteerit vaikuttamatta raakatuotteen rakenteeseen.

Muista, että suunnittelijamunilla saat yleensä suunnittelijahinnat. Hyvä uutinen on, että jos pidät mieluummin orgaanisista, kasvisruoista tai ravintoaineilla rikastetuista munista, ne ovat laajalti saatavana markkinoilla. Kun valitset munia, tarkista etiketti ja vertaa suunnittelijamunien ravintopitoisuus geneerisen munan profiiliin, joka on 213 mg kolesterolia, 1,6 g tyydyttynyttä rasvaa, 1 IU E-vitamiinia ja 35–40 mg omega-3-proteiineja.

Lähde: nutritionfacts.org ja webmd.com

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Maailman parhaat sijoittajat omaavat erityisesti erittäin hyvän itseluottamuksen ja rohkeuden tehdä päätöksiä(Parhaat sijoittajat)

Banaani on yksi maailman tärkeimmistä ruuista. Banaani tulee kasviperheestä nimeltä Musa.. (Banaanin Ravintosisältö)

Omega-3-rasvahapot ovat uskomattoman tärkeitä.Niillä on monia voimakkaita terveyshyötyjä kehollesi ja aivoillesi.. (Omega 3 Terveysvaikutukset)

C-vitamiini on välttämätön vitamiini, mikä tarkoittaa, että kehosi ei pysty tuottamaan sitä. Sillä on kuitenkin monia tehtäviä ja se on kytketty vaikuttaviin terveyshyötyihin.. (C-vitamiinin Terveyshyödyt)

EasyJet on tänään avannut lennot 22 lentokentältä ympäri Eurooppaa ensimmäistä kertaa, koska toiminta lopetettiin maaliskuun lopussa pandemian seurauksena.. (Lennot)

Haluatko perustaa oman verkkokaupan? Tiedämme, että verkkokaupan rakentaminen voi olla kauhistuttava ajatus, varsinkin kun et ole tekninen…(Verkkokauppa)

Haikailetko reissua laivalla Tallinnaan? Tallinna tarjoaa Suomalaiselle lomailijalle aina mahtavia hetkiä.. (Laivalla Tallinnaan)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 5 / 5. Number of votes: 1

No votes so far