Banaani päivässä voi torjua sairauksia – Tässä syy miksi

Share with others

Baanani on jokaiselle tuttu, mutta oletko tietoinen sen ravintoaineista ja terveysvaikutuksista?

Mitä hyvää banaanissa on? Sen lisäksi, että banaanit ovat runsaasti B6-vitamiinia, ne ovat hyvä C-vitamiinin, ravintokuidun ja mangaanin lähde. Mitä nämä tarkoittavat terveydellesi? Tiong Bahru -kunnan terveyskeskuksen ruokavalioosasto selittää.

Oletko koskaan miettinyt, mikä hyvää on banaanissa? Sen lisäksi, että banaanit sisältävät runsaasti B6-vitamiinia, ne ovat myös hyvä C-vitamiinin, ravintokuidun ja mangaanin lähde. Banaanit ovat myös rasvattomia, kolesterolittomia ja käytännössä natriumittomia. Mitä nämä tarkoittavat terveydellesi?

Banaani ja sen terveyshyödyt

  1. Banaanit ovat yksi parhaista hedelmälähteistä jotka sisältävät B6-vitamiinia
    Banaanin B6-vitamiini imeytyy kehoosi helposti ja keskikokoinen banaani voi tarjota noin neljänneksen päivittäisestä B6-vitamiinitarpeestasi.

B6-vitamiini auttaa kehoasi:

tuottaa punasoluja,
metaboloi hiilihydraatteja ja rasvoja muuttamalla ne energiaksi,
metaboloivat aminohapot,
Poista ei-toivotut kemikaalit maksasta ja munuaisista, ja
ylläpitää terveellistä hermostoa.

B6-vitamiini on hyvä myös raskaana oleville naisille, koska se auttaa vastaamaan vauvan kehitystarpeitaa

2. Banaanit ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä mutta eleisesti banaani ei ole yhdistetty tähän C-vitamiiniin koska tämän vitamiinin saanti on suhteellisen vähäistä.
mutta keskikokoinen banaani tuottaa noin 10% päivittäisestä C-vitamiinitarpeestasi.

banaani
“Banaani ja sen antioksidantit suojaavat kehoa tehokkaasti”

C-vitamiini auttaa:

suojaa kehoasi solu- ja kudosvaurioilta,
kehosi imee raudan paremmin,
kehosi tuottaa kollageenia – proteiinia, joka pitää ihosi, luut ja vartalo yhdessä, ja
tukevat aivojen terveyttä tuottamalla serotoniinia, hormonia, joka vaikuttaa unisykliisi, mielialoihimme ja stressikokemuksiin ja toiseen kipuun

3.Mangaani banaaneissa on hyvä iholle
Yksi keskikokoinen banaani tarjoaa noin 13% päivittäisestä mangaanitarpeestasi. Mangaani auttaa kehoasi tekemään kollageenia ja suojaa ihoasi ja muita soluja vapaiden radikaalien vaurioilta.

4.Banaaneissa oleva kalium on hyvä sydämesi terveydelle ja verenpaineelle
Keskikokoinen banaani tuottaa noin 320–400 mg kaliumia, joka vastaa noin 10% päivittäisestä kaliumtarpeestasi.

Kalium auttaa kehoasi ylläpitämään tervettä sydäntä ja verenpainetta. Lisäksi banaaneissa on vähän natriumia. Matala natrium- ja korkea kaliumyhdistelmä auttavat hallitsemaan korkeaa verenpainetta.

5.Banaanit antavat sinulle energiaa – miinus rasvat ja kolesteroli
Banaanit sisältävät kolme luonnollista sokeria – sakkaroosi, fruktoosi ja glukoosi – antavat sinulle rasva- ja kolesterolittoman energialähteen. Sellaisenaan banaanit ovat ihanteellisia, erityisesti lapsille ja urheilijoille, aamiaiseksi, keskipäivän välipalana tai ennen ja jälkeen urheilun.

Lähde: healthxchange.sq

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Banaanit ovat yksi tärkeimpiä ruokakasveja planeetalla. Ne ovat peräisin kasviperheestä nimeltä Musa.. (Banaanin Ravintosisältö)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 4 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa