C-vitamiinin Terveyshyödyt – Sen terveysvaikutukset kehoon

Share with others

C-vitamiini on välttämätön vitamiini, mikä tarkoittaa, että kehosi ei pysty tuottamaan sitä. Sillä on kuitenkin monia tehtäviä ja se on kytketty vaikuttaviin terveyshyötyihin.

Se on vesiliukoinen ja löytyy monista hedelmistä ja vihanneksista, mukaan lukien appelsiinit, mansikat, kiivit, paprikat, parsakaali, lehtikaali ja pinaatti.

C-vitamiinin suositeltu päivittäinen saanti on 75 mg naisille ja 90 mg miehille (1).

Vaikka C-vitamiinin saanti on yleensä suositeltavaa saada ruoasta, monet ihmiset turvautuvat ravintolisien täydentääkseen ruokavaljoa.

Tässä on 7 tieteellisesti todistettua hyötyä C-vitamiinilisän ottamisesta.

C-vitamiinin terveyshyödyt Voi vähentää kroonisen sairauden riskiä

C-vitamiini on voimakas antioksidantti, joka voi vahvistaa kehosi luonnollista puolustusta.

Antioksidantit ovat molekyylejä, jotka tehostavat immuunijärjestelmää. He tekevät niin suojaamalla soluja haitallisilta molekyyleiltä, joita kutsutaan vapaiiksi radikaaleiksi.

Kun vapaat radikaalit kerääntyvät, ne voivat edistää oksidatiivisena stressinä tunnettua tilaa, joka on liitetty moniin kroonisiin sairauksiin.

Tutkimukset osoittavat, että enemmän C-vitamiinia kuluttava voi nostaa veren antioksidanttitasoja jopa 30%. Tämä auttaa kehon luonnollisia puolustuskykyjä torjumaan tulehduksia

C-vitamiinin terveyshyödyt – Voi vähentää sydänsairauksien riskiä

Sydänsairaus on johtava kuolinsyy maailmanlaajuisesti

Monet tekijät lisäävät sydänsairauksien riskiä, mukaan lukien korkea verenpaine, korkea triglyseridi- tai LDL (huono) kolesterolitaso ja matala HDL (hyvä) kolesterolitaso.

C-vitamiini voi auttaa vähentämään näitä riskitekijöitä, jotka voivat vähentää sydänsairauksien riskiä.

C-vitamiinin terveyshyödyt – tutkimus

Esimerkiksi yhdeksässä tutkimuksessa, johon osallistui 293 172 osallistujaa, analyysi havaitsi, että 10 vuoden jälkeen ihmisillä, jotka ottivat vähintään 700 mg C-vitamiinia päivittäin, oli 25% pienempi sydänsairauksien riski kuin niillä, jotka eivät käyttäneet C-vitamiini lisää.

Mielenkiintoista on, että toisessa 15 tutkimuksessa tehdyssä analyysissä todettiin, että C-vitamiinin kuluttaminen elintarvikkeista – ei ravintolisistä – liittyi alhaisempaan sydänsairauksien riskiin.

Tutkijat eivät kuitenkaan olleet varmoja siitä, noudattivatko C-vitamiinirikkaita ruokia nautittaneet myös terveellisempiä elämäntapoja kuin ravintolisiä käyttäneet. Siten on edelleen epäselvää, johtuivatko erot C-vitamiinista vai muista ruokavalion näkökohdista.

c-vitamiinin terveyshyödyt
“Appelsiini tarjoaa C-vitamiinin terveyshyödyt”

Toisessa 13 tutkimuksesta tehdyssä analyysissä tarkasteltiin vähintään 500 mg C-vitamiinin ottamisen vaikutuksia sydänsairauksien riskitekijöihin, kuten veren kolesteroli- ja triglyseriditasoihin.

Analyysissä todettiin, että C-vitamiinilisän ottaminen vähensi merkittävästi LDL (huono) kolesterolia noin 7,9 mg / dl ja veren triglyseridit 20,1 mg / dL.

Lyhyesti sanottuna näyttää siltä, että vähintään 500 mg C-vitamiinin ottaminen tai kuluttaminen päivittäin voi vähentää sydänsairauksien riskiä. Jos kuitenkin jo käytät C-vitamiinirikkaita ruokavalioita, lisäravinteet eivät ehkä tarjoa ylimääräisiä sydämen terveyshyötyjä.

Lähde: HealthLine

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Nautitko kahvia päivittäin? Voi olla että olet tehnyt jotain oikein terveyden kannalta, nimittäin kahvin terveysvaikutukset ovat vahvoja. Voit selättää kahvin avulla päivä väsymyksen.. (Kahvin Terveysvaikutukset)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 3 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa