D-vitamiinin terveysvaikutukset – 3 yllättävää terveys hyötyä

Share with others

Auringonpaiste vitamiini
D-vitamiinia kutsutaan joskus ”auringonpaiste-vitamiiniksi”, koska iho tuottaa sitä auringonvalon vaikutuksesta. Se kuuluu rasvaliukoisten vitamiinien joukkoon,näitä ovat yös vitamiinit D-1, D-2 ja D-3.

Kehosi tuottaa D-vitamiinia luonnollisesti, kun se on suoraan kontaktissa auringonvalon kanssa. Voit saada sitä myös tiettyjen ruokien ja lisäravinteiden kautta varmistaaksesi veressäsi riittävän vitamiinipitoisuuden.

D-vitamiinilla on useita tärkeitä toimintoja. Ehkä tärkeimpiä ovat kalsiumin ja fosforin imeytymisen sääteleminen ja immuunijärjestelmän normaalin toiminnan helpottaminen. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää hampaiden ja luiden kasvulle ja kehitykselle sekä paremmalle vastustuskyvylle tiettyjä sairauksia vastaan.

D-vitamiinin terveysvaikutukset – D-vitamiini taistelee tauteja vastaan
Ensisijaisten hyötyjensä lisäksi tutkimus sanoo, että D-vitamiinilla voi olla myös rooli:

vähentää multippeliskleroosin riskiä, ilmenee vuoden 2006 tutkimuksen mukaan, joka julkaistiin American Medical Associationin lehdessä
vähentämällä mahdollisuuksiasi sydänsairauksiin, kertoo Circulation-julkaisussa julkaistujen vuoden 2008 havaintojen mukaan
auttaa vähentämään influenssan todennäköisyyttäsi, kertoo American Journal of Clinical Nutrition-lehdessä julkaistu tutkimus vuonna 2010.

D-vitamiinin terveysvaikutukset – D-vitamiini vähentää masennusta

Tutkimukset ovat osoittaneet, että D-vitamiinilla voi olla tärkeä rooli mielialan säätelyssä ja masennuksen torjunnassa. Yhdessä tutkimuksessa tutkijat havaitsivat, että masennuksella olevat ihmiset, jotka saivat D-vitamiinilisää, huomasivat oireidensa parantuneen.

Toisessa fibromyalgiapotilaita koskevassa tutkimuksessa tutkijat havaitsivat, että D-vitamiinin puute oli yleisempää niillä, joilla oli myös ahdistusta ja masennusta.

D-vitamiinin terveysvaikutukset – D-vitamiini lisää laihtumista

Harkitse D-vitamiinilisäaineiden lisäämistä ruokavalioon, jos yrität laihtua tai estää sydänsairauksia. Löydät suuren valikoiman D-vitamiinilisäaineita Amazon.com -sivustolta.

Yhdessä tutkimuksessa ihmiset, jotka ottivat päivittäin kalsium- ja D-vitamiinilisää, pystyivät laihduttamaan enemmän painoa kuin lumelääkettä käyttävät henkilöt. Tutkijoiden mukaan ylimääräisellä kalsiumilla ja D-vitamiinilla oli ruokahalua hillitsevä vaikutus.

D-vitamiinin terveysvaikutukset – Varo puutosoireita!

Monet tekijät voivat vaikuttaa kykyyn saada riittäviä määriä D-vitamiinia pelkästään auringon kautta. Näitä tekijöitä ovat:

  • Viettäää aikaa pimeissä ilmastoissa
  • Ihmisillä joilla on tumma iho on myös korkeammat melaniini tasot, ja he eivät kykene tuottamaan D-vitamiinia.
  • Ihmisillä jotka viettävät paljon aikaa sisällä
  • Ne jotka käyttävät paljon aurinkovoidetta

D-vitamiinin puutoksen oireita aikuisilla ovat:

väsymys, särky ja kiput ja yleinen tunne siitä, että et tunne hyvin
vaikea luu- tai lihaskipu tai heikkous, joka voi aiheuttaa vaikeuksia portaille nousemisessa tai nousta lattialta tai matalalta tuolilta tai vaapertaa kävellessä
rasitusmurtumat, etenkin jaloissa, lantiossa.

d-vitamiinin terveysvaikutukset
“D-vitamiinin terveysvaikutukset – Suosi aurinkoisia loma kohteita”

D-vitamiinin ravintolähteet
Harva ruoka sisältää D-vitamiinia luonnollisesti. Tämä tarkoittaa että ruoat ovat käsiteltyjä ja niihin on lisätty erikseen D-vitamiinia . D-vitamiinia sisältäviin elintarvikkeisiin kuuluvat:

  • lohi
  • sardiineja
  • keltuainen
  • katkarapu
  • maito (lisätty)
  • vilja (lisätty)
  • jogurtti (lisätty)
  • appelsiinimehu

Kuinka paljon sitten tulisi saada D-vitamiinia?

Terveellisestä päivittäisestä D-vitamiinimäärästä on ollut kiistelyä. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että tarvitset enemmän D-vitamiinia kuin koskaan ajateltiin. Normaalit veren seerumitasot ovat välillä 50 – 100 mikrogrammaa / desilitra. Veritasosta riippuen saatat tarvita enemmän D-vitamiinia.

Lähde: HealthLine

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Kuten kaikilla markkinoilla, hopeaharkkoihin sijoittamisella on sekä etuja että haittoja, ja se, mikä houkuttelee yhtä sijoittajaa, ei välttämättä ole hyvä valinta toiselle.(Hopeean Sijoittaminen

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 3 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa