Kahvin Terveysvaikutukset

Share with others

Nautitko kahvia päivittäin? Voi olla että olet tehnyt jotain oikein terveyden kannalta, nimittäin kahvin terveysvaikutukset ovat vahvoja. Voit selättää kahvin avulla päivä väsymyksen. Kahvin on myöskin todettu parantavat muistia ja työtehokkuutta. Seuraavana on listattu kahvin terveysvaikutukset ja myöskin negatiiviset haitat liikana nautittuna.

Kahvi parantaa aivojen toimintaa

Kahvi tunnetusti piristää aamuisin ja tämä johtuu siitä että kofeiini tukkii tiettyjä aivoreseptoreita estämällä adenosiini vaikutukset, adenosiini siis aiheuttaa väsymystä,nostaen samalla dopamiini tasoja. Kahvi onkin erittäin suosittua ympäri maapalloa sen piristävien vaikutuksien takia. Kahvin on myöskin todettu parantavan keskittymiskykyä. Kahvin huonoja puolia on se että liikaa nautittuna se haittaa uneen vaipumista ja myöskin itse unen laatua.

2. Kahvi laihduttamisen tukena

Kahvin sisältämä kofeiini on erittäin suosittu kaupallisissa laihduttamis tuotteissa,tämä johtuu siitä että kofeiini kiihdyttää kovasti aineenvaihduntaa jolloin rasvanpolton on todettu paranevan.

Kofeiinin on todettu lisäävän aineenvaihduntaa jopa 3–11 %.

3. Kahvin juonti vähentää riskiä sairastua maksa ja paksusuolen syöpään

Maksa ja paksusuolen syöpä on maailman yleisimpiä syöpiä, kahvia juovien on todettu sarastuvan muita harvemmin kyseisiin syöpiin kuin ei kahvia nauttivat. Kesäkuussa 2016 World Health Organization  on julkaissut että kahvi ei ole karsinogeeni joiden takia syöpä yleensä syntyy ja levii ihmiskehossa.

4. Kahvi ja sydänkohauksen riski

Kahvin on todettu nostavan verenpainetta mutta,tässäkään ei ole kyse merkitävästä noususta vaan lievestä. kahvi ei lisää sydänkohtauksen riskiä vaan päin vastoin säännöllisesti kahvia juovilla on 20 % pienempi riski saada aivoinfarkti. Tämä siis tekee kahvista hienon joka päiväisen juoman.

5. Kahvin Antioksidantit

Koska länsimaalaiset kuluttavat eniten maailmassa kahvia on se myöskin erittäin tärkeä antioksidanttien lähde. Antioksidanttien saanti kahvista on suurempaa kuin hedelmistä ja kasviksista. Näiden perusteella kahvin terveysvaikutukset ovat erittäin varteen otettavia länsimaissa.

6. Kahvin Terveysvaikutukset – Kahvi mukaan kuntoiluun

Kahvi on erittäin suosittua kuntoilun ohella juuri sen aineenvaihduntaa kiihdyttävänä aineena,mutta se myöskin antaa oman henkisen tason lisän,sillä kofeiini tunnetusti kohottaa mielialaa ja lisää positiivisia tuntemuksia. Kahvi terveysvaikutukset ovat myöskin kahvin ravintoaineissa.Kahvi sisältää runsaasti antioksidantteja, mineraaleja ja myöskin vitamiineja.

Ravintoaine/100 ml       (1 dl)/kkp (1,25 dl)
Natriumerittäin vähänerittäin vähän
Kalium92 mg115 mg
Magnesium8 mg10 mg
Mangaani0,05 mg0,06 mg
Riboflaviini0,01 mg0,01 mg
Niasiini0,7 mg0,9 mg
kahvin terveysvaikutukset
“Kahvin terveysvaikutukset” Kahvi Kuppi

Kahvin Terveysvaikutukset – Voi parantaa energiatasoa ja tehdä sinusta fiksumman

Kahvi voi auttaa ihmisiä tuntemaan olonsa vähemmän väsyneeksi ja nostamaan energiatasoa.

Tämä johtuu siitä, että se sisältää kofeiiniksi kutsuttu stimulanttia – maailman yleisimmin käytetty psykoaktiivinen aine.

Kahvin juomisen jälkeen kofeiini imeytyy vereen. Sieltä se kulkee aivoihisi.

Aivoissa kofeiini estää välittäjäaineen adenosiinin muodostustumista.

Kahvi voi auttaa ihmisiä tuntemaan olonsa vähemmän väsyneeksi ja nostamaan energiatasoa.

Tämä johtuu siitä, että se sisältää kofeiiniksi kutsuttu stimulanttia – maailman yleisimmin käytetty psykoaktiivinen aine. Kahvin juomisen jälkeen kofeiini imeytyy vereen. Sieltä se kulkee aivoihisi.Aivoissa kofeiini estää estävää välittäjäaineen adenosiinia.Kun tämä tapahtuu, muiden välittäjäaineiden, kuten norepinefriinin ja dopamiinin, määrä kasvaa, mikä johtaa neuronien tehokkaampaan ampumiseen. Kun tämä tapahtuu, muiden välittäjäaineiden, kuten norepinefriinin ja dopamiinin, määrä kasvaa, mikä johtaa neuronien tehokkaampaan liikkumiseen.

Monet kontrolloidut tutkimukset ihmisillä osoittavat, että kahvi parantaa aivojen toimintaa eri puolilla – mukaan lukien muisti, mieliala, valppaus, energiatasot, reaktioajat ja yleinen henkinen toiminta.

Kahvin Terveysvaikutukset – Sisältää välttämättömiä ravintoaineita

Monet kahvipapujen ravintoaineet kulkevat valmiina kahvikuppiin.

Yksi kuppi kahvia sisältää:

Riboflaviini (B2-vitamiini): 11% viiteannostuksesta (RDI).
Pantoteenihappo (B5-vitamiini): 6% RDI: stä.
Mangaani ja kalium: 3% TAI: stä.
Magnesium ja niasiini (B3-vitamiini): 2% RDI: stä.

Voi vähentää tyypin 2 diabeteksen riskiä

Tyypin 2 diabetes on merkittävä terveysongelma, joka vaikuttaa tällä hetkellä miljooniin ihmisiin ympäri maailmaa.

Sille on ominaista kohonnut verensokeritaso, jonka aiheuttaa insuliiniresistenssi tai heikentynyt kyky erittää insuliinia.

Jostain syystä kahvia juovilla on merkittävästi pienenempi riski saa 2 tyypin diabetes.

Tutkimuksissa havaitaan, että eniten kahvia juovilla ihmisillä on 23–50% alhaisempi riski saada tämä sairaus. Yksi tutkimus osoitti jopa 67%: n vähennyksen.

Laajassa tutkimuksessa, joka koski 18 tutkimusta yhteensä 457 922 ihmisellä, jokaiseen päivittäiseen kahvikuppiin liittyi 7%: n pienentynyt tyypin 2 diabeteksen riski.

Voi suojata maksaasi

Maksasi on uskomaton elin, joka suorittaa satoja tärkeitä toimintoja.

Useat yleiset sairaudet vaikuttavat pääasiassa maksaan, mukaan lukien hepatiitti, rasvamaksasairaus ja monet muut.

Monet näistä tiloista voivat johtaa maksakirroosiin, jossa maksasi korvataan suurelta osin arpikudoksella.

Mielenkiintoista on, että kahvi voi suojata maksakirroosilta – ihmisillä, jotka juovat 4 tai enemmän kuplia päivässä, riski on jopa 80% alhaisempi.

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Oletko usein väsynyt ja voimaton, urheiletko paljon tai stressaat? Voi olla että tarvitset vitamiineja ruokavaljon tueksi. Olet sitten stressaantunut tai kuntoilet paljon.. (Tarvittavat Vitamiinit)

Oletko usein väsynyt ja voimaton, urheiletko paljon tai stressaat? Voi olla että tarvitset vitamiineja ruokavaljon tueksi. Olet sitten stressaantunut tai kuntoilet paljon,on sinun kannattavaa lisätätä vitamiineja arkipäivän rutiineihin..(Tarvittavat Vitamiinit – Vitamiinit Jotka Ovat Kannattavia Kuntoilun Ohelle)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 2 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

22 thoughts on “Kahvin Terveysvaikutukset

Comments are closed.