Lohen Ravintosisältö – Lohen terveysvaikutukset

Share with others

Lohi on yksi ravinteellisimmista ruuista planeetalla.

Tämä suosittu rasvainen kala on täynnä ravintoaineita ja se voi vähentää useiden sairauksien riskitekijöitä. Se on myös maukas, monipuolinen ja laajalti saatavissa.

Tässä on lohen hämmästyttävät terveyshyödyt.

Lohen Ravintosisältö on rikas omega-3-rasvahappojen lähde


Lohi on yksi parhaista lähteistä pitkäketjuisille omega-3-rasvahapoille EPA ja DHA.

3,5 unssin (100 grammaa) osassa viljeltyä lohta on 2,3 grammaa pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja, kun taas sama annos villilohta sisältää 2,6 grammaa.

Toisin kuin useimmat muut rasvat, omega-3-rasvoja pidetään “välttämättöminä”, mikä tarkoittaa, että sinun on saatava ne ruokavaliosta, koska kehosi ei voi luoda niitä.

Vaikka omega-3-rasvahappojen päivittäistä saantia (TSI) ei suositella, useat terveysjärjestöt suosittelevat terveille aikuisille vähintään 250–500 mg yhdistettyä EPA: ta ja DHA: ta päivässä.

EPA: lle ja DHA: lle on annettu hyviä terveydellisiä etuja, kuten vähentämällä tulehduksia, alentamalla verenpainetta, vähentämällä syöpäriskiä ja parantamalla valtimoitasi linjaavien solujen toimintaa.

Vuonna 2012 tehdyssä 16 kontrolloidun tutkimuksen analyysissä todettiin, että ottaen 0,45–4,5 grammaa omega-3-rasvahappoja päivässä, paransi valtimoiden toimintaa merkittävästi.

Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että näiden omega-3-rasvojen saaminen kaloista lisää kehon pitoisuuksia yhtä tehokkaasti kuin täydennys kalaöljykapselilla.

Hyvä proteiinilähde

Lohessa on runsaasti korkealaatuisia proteiineja.

Kuten omega-3-rasvat, myös proteiini on välttämätön ravintoaine, joka sinun täytyy saada ruokavaliosta.

Proteiinilla on useita tärkeitä tehtäviä kehossa, mukaan lukien auttaa kehon parantumista vamman jälkeen, suojaa luun terveyttä ja ylläpitää lihasmassaa painonpudotuksen ja ikääntymisprosessin aikana.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat havainneet, että optimaalisen terveyden kannalta jokaisessa ateriassa tulisi olla vähintään 20–30 grammaa korkealaatuista proteiinia.

3,5 unssin annoslohi sisältää 22–25 grammaa proteiinia

Lohen ravintosisältö sisältää runsaasti B-vitamiineja
Lohi on erinomainen B-vitamiinien lähde.

Alla on B-vitamiinipitoisuus 3,5 unssia (100 grammaa) luonnonlohessa.

B1-vitamiini (tiamiini): 18% vsv: sta
B2-vitamiini (riboflaviini): 29% vsv: sta
B3-vitamiini (niasiini): 50% vsv: sta
B5-vitamiini (pantoteenihappo): 19% vsv: stä
B6-vitamiini: 47% RDI: stä
B9-vitamiini (foolihappo): 7% vsv: stä
B12-vitamiini: 51% vsv: stä

Nämä vitamiinit osallistuvat useisiin tärkeisiin prosesseihin kehossa, muun muassa syömäsi ruoan muuttamisessa energiaksi, DNA: n luomiseen ja korjaamiseen sekä sydänsairauksiin johtavien tulehduksien vähentämiseen.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kaikki B-vitamiinit toimivat yhdessä ylläpitääkseen aivojen ja hermoston optimaalista toimintaa. Valitettavasti jopa kehittyneiden maiden ihmisistä saattaa puuttua yksi tai useampi näistä vitamiineista.

Lohen ravintosisältö on hyvä kaliumin lähde


Lohessa on melko korkea Kaliumi ptoisuus

Tämä pätee erityisesti luonnonvaraiseen lohiin, joka tarjoaa 18 prosenttia vsv: stä 3,5 unssia kohden, kun viljellyn viljelmän osuus on 11 prosenttia.

Kuormitettu seleenillä
Seleeni on mineraali, jota löytyy maaperästä ja tietyistä elintarvikkeista.

Sitä pidetään hivenaineena, eli kehosi tarvitsee vain pieniä määriä sitä. Siitä huolimatta, että tarpeeksi seleeniä saadaan ruokavalioon, on tärkeää.

lohen ravintosisältö
“Lohen ravintosisältö tarjoaa paljon hyvä laatuisia rasvoja joita keho tarjoaa”

Lohi sisältää paljon seleeniä


Seleeni on mineraali, jota löytyy maaperästä ja tietyistä elintarvikkeista.

Sitä pidetään hivenaineena, eli kehosi tarvitsee vain pieniä määriä sitä. Siitä huolimatta, on tärkeää että saa tarpeeksi seleeniä ruokavaljosta.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että seleeni auttaa suojaamaan luun terveyttä, vähentää kilpirauhasen vasta-aineita ihmisillä, joilla on autoimmuuni kilpirauhasen sairaus ja voi vähentää myöskin syöpäriskiä.

Sisältää antioksidanttia astaksantiinia


Astaksantiini on yhdiste, johon liittyy useita voimakkaita terveysvaikutuksia. Antioksidanttien karotenoidiperheen jäsenenä astaksantiini antaa lohelle sen punaisen pigmentin.

Astaksantiini näyttää vähentävän sydänsairauksien riskiä vähentämällä LDL (“paha”) kolesterolin hapettumista ja lisäämällä HDL (“hyvää”) kolesterolia.

Lähde: HealthLine

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Banaani on yksi maailman tärkeimmistä ruuista. Banaani tulee kasviperheestä nimeltä Musa.. (Banaanin Ravintosisältö)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 3 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa