Mangon Ravintosisältö: Ravitsemus, terveyshyödyt ja kuinka sitä syödään

Share with others

Vaikka mango onkin tuttu ruoan laitossa ja muissa herkullisissa jälkiruuissa on kuitenkin hyvä tietää Mangon ravintosisältö.

Joissakin osissa maailmaa mangoa (Mangifera indica) kutsutaan hedelmien kuninkaaksi.

Se on drupe tai luunhedelmä, mikä tarkoittaa, että sen keskellä on suuri siemen.

Mango on kotoisin Intiasta ja Kaakkois-Aasiasta, ja sitä on viljelty yli 4000 vuotta. Mangoja on satoja tyyppejä, jokaisella on ainutlaatuinen maku, muoto, koko ja väri (1Luotettava lähde).

Tämä hedelmä ei ole vain herkullinen, mutta myös ylpeilevä vaikuttava ravitsemuksellinen profiili.

Itse asiassa tutkimukset yhdistävät mangot ja sen ravintoaineet terveyshyötyihin, kuten parannettuun immuniteettiin, ruoansulatuskanavan terveyteen ja näkökykyyn, sekä tiettyjen syöpien pienempään riskiin.

Tässä on yleiskatsaus mangosta, sen ravinnosta, hyödyistä ja vinkkejä siitä nauttimiseen.

Täynnä ravinteita
Mango on vähän kaloreita, mutta täynnä ravintoaineita.

Mangon Ravintosisältö

Yksi kuppi (165 grammaa) viipaloitua mangoa tarjoaa (2 Luotettava lähde):

Kalorit: 99
Proteiini: 1,4 grammaa
Hiilihydraatit: 24,7 grammaa
Rasva: 0,6 grammaa
Ruokakuitu: 2,6 grammaa
C-vitamiini: 67% päivittäisestä saannista (vsv)
Kupari: 20% vsv: stä
Folaatti: 18% vsv: stä

  • Kalorit: 99
  • Proteiini: 1.4 grammaa
  • Hiilihydraatit: 24.7 grammaa
  • Rasva: 0.6 grammaa
  • Kuitua: 2.6 gramma
  • Vitamiini C: 67% (vsv)
  • Kupari: 20% vsv
  • Foolihappo: 18% vsv
  • Vitamiini B6: 11.6% vsv
  • Vitamiini A: 10% vsv
  • Vitamiini E: 9.7% vsv
  • Vitamiini B5: 6.5% vsv
  • Vitamiini K: 6% vsv
  • Niasiini: 7% vsv
  • Kaliumi: 6% vsv
  • Riboflaviini: 5% vsv
  • Mangaani: 4.5% vsv
  • Tiamiini: 4% vsv
  • Magnesiumi: 4% vsv
mangon ravintosisältö
“Mangon ravintosisältö – Mango tarjoaa runsaasti antioksidantteja joita keho tarvitsee”

Se sisältää myös pieniä määriä fosforia, pantoteenihappoa, kalsiumia, seleeniä ja rautaa.

Yksi kuppi (165 grammaa) mangoa antaa lähes 70% C-vitamiinin päivittäisi saannista – vesiliukoinen vitamiini, joka auttaa immuunijärjestelmääsi, auttaa kehoasi imemään rautaa ja edistää kasvua ja paranemista

Mangon ravintosisältö tarjoaa paljon antioksidantteja


Mango on täynnä polyfenoleja – kasviyhdisteitä, jotka toimivat antioksidantteina.

Sitä on yli tusina erityyppistä tyyppiä, mukaan lukien mangiferiini, katekiinit, antosyaniinit, kversetiini, kaempferoli, ramnetiini, bentsoehappo ja monet muut (5).

Antioksidantit ovat tärkeitä, koska ne suojaavat solujasi vapaiden radikaalien vaurioilta. Vapaat radikaalit ovat erittäin reaktiivisia yhdisteitä, jotka voivat sitoutua ja vahingoittaa solujasi

Voi boostaa immuunisyteemiä


Mango on hyvä kehon immuunijärjestelmälle.

Yksi kuppi (165 grammaa) mangoa antaa 10% päivittäisestä A-vitamiinitarpeestasi.

Tämän lisäksi sama määrä mangoa tarjoaa lähes kolme neljäsosaa päivittäisestä C-vitamiinitarpeestasi. Tämä vitamiini voi auttaa kehoasi tuottamaan enemmän tauteja torjuvia valkosoluja, auttaa näitä soluja toimimaan tehokkaammin ja parantamaan ihosi puolustuskykyä.

Lähde: HealthLine

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Banaani on yksi maailman tärkeimmistä ruuista. Banaani tulee kasviperheestä nimeltä Musa.. (Banaanin Ravintosisältö)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 3 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa