Omenan Ravintosisältö – 10 omenan vaikuttavaa terveyshyötyä

Share with others

Omenat ovat yksi suosituimmista hedelmistä – ja hyvästä syystä.

He ovat poikkeuksellisen terveellisiä hedelmiä, joilla on monia tutkimuksellisia etuja.

Tässä on 10 vaikuttavaa omenoiden terveyshyötyä.

Omenan ravintosisältö ja omenat itse ovat ravitsevia


Keskikokoinen omena – halkaisijaltaan noin 7,6 senttimetriä – vastaa 1,5 kuppia hedelmää. Kaksi kuppia hedelmää suositellaan päivittäin 2000-kaloriseen ruokavalioon.

Yksi keskiverto omena – 182 grammaa – tarjoaa seuraavat ravintoaineet

Kalorit: 95
Hiilihydraatit: 25 grammaa
Kuitu: 4 grammaa
C-vitamiini: 14% viiteannostuksesta (vsv)
Kalium: 6% vsv: stä
K-vitamiini: 5% vsv: stä

Lisäksi sama annos tarjoaa 2–4% mangaanin, kuparin sekä A-, E-, B1-, B2- ja B6-vitamiinien vsv-arvosta.

Omenat ovat myös rikas polyfenolien lähde. Vaikka ravintomerkinnöissä ei luetella näitä kasviyhdisteitä, ne ovat todennäköisesti vastuussa monista terveyshyödyistä.

Jotta omenoista saataisiin irti, jätä omenan kuori päälle – se sisältää puolet kuidusta ja monia polyfenoleista.

Omenan ravintosisältö ja Omenat voivat olla hyviä sydämellesi

Omenat on liitetty alhaisempaan sydänsairauksien riskiin.

Yksi syy voi olla, että omenat sisältävät liukoista kuitua – sellaista, joka voi auttaa alentamaan veren kolesterolitasoa.

Ne sisältävät myös polyfenoleja, joilla on hapettumisenestovaikutuksia. Monet näistä ovat keskittyneet kuoriin.

Yksi näistä polyfenoleista on flavonoidiepikateiini, joka voi alentaa verenpainetta.

Tutkimusanalyysissä havaittiin, että korkeat flavonoidien saannit liittyivät 20% alhaisempaan aivohalvauksen riskiin.

Flavonoidit voivat auttaa estämään sydänsairauksia alentamalla verenpainetta, vähentämällä ”huonoa” LDL-hapettumista ja toimimalla antioksidantteina.

Eräässä toisessa tutkimuksessa, jossa verrattiin päivässä omenan syömisen vaikutuksia statiinien käyttöön – jotka kuuluvat lääke luokkaan, joiden tiedetään alentavan kolesterolia – pääteltiin, että omenat olisivat lähes yhtä tehokkaita vähentämään sydänsairauksien aiheuttamaa kuolemaa kuin lääkkeet.

Koska tämä ei ollut kontrolloitu tutkimus, tulokset on tehtävä suolajyvällä.

Toinen tutkimus yhdisti valkorasvaisten hedelmien ja vihannesten, kuten omenoiden ja päärynöiden, kuluttamisen vähentyneeseen aivohalvauksen riskiin. Jokaista kuluttua 25 grammaa kohden – noin 1/5 kuppia omenalähteitä – aivohalvauksen riski väheni 9%.

omenan ravintosisältö
“Omenan ravintosisältö tarjoaa hyödyllistä terveysvaikutuksia mutta myös herkullisia ruokia”

Omenan ravintosisältö – Niillä voi olla prebioottisia vaikutuksia ja ne voivat edistää suoliston hyviä bakteereja

Omenat sisältävät pektiiniä, eräänlaista kuitua, joka toimii prebioottina. Tämä tarkoittaa, että se ruokki suolistasi hyviä bakteereja.

Ohutsuolesi ei ime kuitua ruuansulatuksen aikana. Sen sijaan se menee suoleen, missä se voi edistää hyvien bakteerien kasvua. Se muuttuu myös muiksi hyödyllisiksi yhdisteiksi, jotka kiertävät takaisin kehosi läpi.

Uuden tutkimuksen mukaan tämä saattaa olla syynä joidenkin omenoiden suojaaviin vaikutuksiin liikalihavuutta, tyypin 2 diabetestä ja sydänsairauksia vastaan.

Lähde: HealthLine

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Banaani on yksi maailman tärkeimmistä ruuista. Banaani tulee kasviperheestä nimeltä Musa.. (Banaanin Ravintosisältö)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 2 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa