Päärynän Ravintosisältö – Päärynän terveys ja ravinto hyödyt

Share with others

Päärynän ravintosisältö ja siihen liittyvät edut on hyvä kaikkien tietää, ja tämä artikkeli kertoo parhaat palat tästä hedelmästä.

Päärynät ovat makeita, kellon muotoisia hedelmiä, joita on nautittu antiikin ajoista lähtien. Ne voidaan syödä kovina tai pehmeinä.

Ne eivät ole vain herkullisia, vaan tarjoavat myös monia terveydellisiä etuja, joita tiede tukee.

Tässä on 9 päärynästä vaikuttavaa terveyshyötyä.

Erittäin ravitseva Päärynän ravintosisältö tarjoaa monia terveydelle hyödyllisiä etuja


Päärynät ovat monenlaisia. Bartlett-, Bosc- ja D’Anjou-päärynät ovat suosituimpia, ja maailmanlaajuisesti niitä kasvatetaan noin 100 tyyppiä.

Keskikokoinen päärynä (178 grammaa) tarjoaa seuraavat ravintoaineet

Kalorit: 101
Proteiini: 1 gramma
Hiilihydraatit: 27 grammaa
Kuitu: 6 grammaa
C-vitamiini: 12% päiväarvosta (vsv)
K-vitamiini: 6% vsv: stä
Kalium: 4% vsv: sta
Kupari: 16% vsv: stä

Sama annos tarjoaa myös pieniä määriä folaattia, provitamiini A: ta ja niasiinia. Folaatti ja niasiini ovat tärkeitä solun toiminnalle ja energiantuotannolle, kun taas provitamiini A tukee ihon terveyttä ja haavojen paranemista.

Päärynät ovat myös rikas tärkeiden mineraalien, kuten kuparin ja kaliumin, lähde. Kupari osallistuu immuniteettiin, kolesterolimetaboliaan ja hermojen toimintaan, kun taas kalium auttaa lihasten supistumista ja sydämen toimintaa.

Lisäksi nämä hedelmät ovat erinomainen lähde polyfenoliantioksidantteille, jotka suojaavat hapettumiselta. Muista syödä koko päärynä, koska kuori sisältää jopa kuusi kertaa enemmän polyfenoleja kuin liha.

Sisältää hyödyllisiä kasviyhdisteitä
Päärynät tarjoavat monia hyödyllisiä kasviyhdisteitä, jotka antavat näille hedelmille erilaiset sävyt.

Esimerkiksi antosyaanit lainaavat rubiinipunaista sävyä joillekin päärynöille. Nämä yhdisteet voivat parantaa sydämen terveyttä ja vahvistaa verisuonia.

Vaikka erityisiä tutkimuksia päärynäantosyaniinista tarvitaan, lukuisat väestötutkimukset viittaavat siihen, että antosyaanirikkaiden ruokien, kuten marjojen, suuri saanti vähentää sydänsairauksien riskiä.

Päärynöiden vihreässä lihassa on luteiinia ja zeaksantiinia, jotka ovat kaksi yhdistettä, jotka ovat välttämättömiä näön pitämiseksi terävänä, etenkin ikääntyessäsi.

Omaavat anti-inflammatorisia ominaisuuksia

Vaikka tulehdus on normaali immuunivaste, krooninen tai pitkäaikainen tulehdus voi vahingoittaa terveyttäsi. Se liittyy tiettyihin sairauksiin, mukaan lukien sydänsairaus ja tyypin 2 diabetekseen.

Päärynät ovat rikas flavonoidianoksidanttien lähde, ja nämä auttavat torjumaan tulehduksia ja voivat vähentää sairastumisriskiä.

Useat suuret arvostelut yhdistävät suuren flavonoidien saannin vähentämään sydänsairauksien ja diabeteksen riskiä. Tämä vaikutus voi johtua näiden yhdisteiden anti-inflammatorisista ja antioksidanttisista ominaisuuksista.

päärynän ravintosisältö
“Päärynän ravintosisältö suojaa kehoa vahemiselta muilta mahdollisilta sairauksilta”

Lisäksi päärynät sisältävät useita vitamiineja ja mineraaleja, kuten kuparia sekä C- ja K-vitamiineja, jotka myös torjuvat tulehduksia.

Päärynän ravintosisältö voi tarjota suojaa syövältä

Päärynät sisältävät erilaisia yhdisteitä, joilla voi olla syöpää estäviä ominaisuuksia. Esimerkiksi niiden antosyaaniini- ja kanelihappopitoisuuksien on osoitettu torjuvan syöpää.

Muutamat tutkimukset osoittavat, että hedelmärikkaat ruokavaliot, päärynät mukaan lukien, saattavat suojata joitakin syöpiä vastaan, mukaan lukien keuhko-, vatsa- ja virtsarakon syövät.

Jotkut väestötutkimukset viittaavat siihen, että flavonoidirikkaat hedelmät, kuten päärynät, voivat myös suojautua rinta- ja munasarjasyövältä, mikä tekee hedelmästä erityisen älykkään valinnan naisille.

Vaikka enemmän hedelmiä syömällä voi vähentää syöpäriskiä, silti tutkimuksia tarvitaan enemmän. Päärynöitä ei tule pitää syövän hoidon korvikkeina.

Lähde: HealthLine

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Banaani on yksi maailman tärkeimmistä ruuista. Banaani tulee kasviperheestä nimeltä Musa.. (Banaanin Ravintosisältö)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 2 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa