Tarvittavat Vitamiinit – Vitamiinit Jotka Ovat Kannattavia Kuntoilun Ohelle

Terveys
Share with others

Oletko usein väsynyt ja voimaton, urheiletko paljon tai stressaat? Voi olla että tarvitset vitamiineja ruokavaljon tueksi. Olet sitten stressaantunut tai kuntoilet paljon,on sinun kannattavaa lisätätä vitamiineja arkipäivän rutiineihin,mitkä sitten ovat tarvittavat vitamiinit? Alle on lueteltu yleisimmät vitamiinit ja niiden mahdolliset puutosoireet ja terveysvaikutukset.

B-vitamiinit ovat erittäin tärkeitä ihmisen hyvinvoinnin kannalta,B-vitamiinen puutosoireet ovat laajoja,koska ne vaikuttavat lähes jokaiseen kehon toimintaan,hormooni toiminnoista aina aivojen toimintaan.

B vitamiinit toimivat yhdessä kehossa koska ne tarvitsevat toinen toisiaan kehossa toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla.

B12-vitamiini on erittäin tärkeä vitamiini joka löytyy eläinkunnan tuotteista kuten maidosta,erilaisista lihoista. B12-vitamiini on tärkeä vitamiini hemoglobiinin muodostumisessa ja hermoston hyvinvoinnin ylläpitäjänä.B-12 vitamiinin puutos aiheuttaa jopa aivosumua joka voi mahdollisesti korjaantua ottamalla B12-vitamiinia ruoan lisänä. B12-vitamiini onkin erittäin hyödyllinen yli 50 vuotiailla ihmisillä koska viidenkypin jälkeen kyseisen vitamiinin imeytyminen heikkenee. Muita mahdollisia puutos oireita ovat muistiongelmat,unettomuus ja masennus. B12-vitamiinin suositeltu päivittäinen saanti on kaksi mikrogrammaa.

______ Mainos _______

B5-vitamiini on erittäin tärkeä vitamiini ihmiselle,B5-vitamiini on niin sanottu stressi vitamiini jonka puutos oireita voivat olla lisämunuaisen uupumus ja erilaiset lihaston ongelmat ja psyykkiset ongelmat kuten ärtyneisyys ja masentuneisuus. B5-vitamiinin puutosoireita voi ilmetä ihmisillä joilla on kova jatkuva stressi tai ihmisillä jotka nauttivat paljon kofeiini pitoisia juomia,koska kofeiini heikentää B5-vitamiinin imeytymistä.

B1-vitamiini on tärkeä vitamiini hermoston toiminnassa ja ihmisen psyykisissä toiminnoissa,puutos oireita ilmenee yleensä alkoholisteilla ja niillä joilla suoliston kanssa onglemia. B1-vitamiini on yhdistetty jopa skitsofreniaan ja muihin psykoottisiin mielen tiloihin. Ensi oireita kyseisellä vitamiinilla on suupielien halkeamat,lihasheikkous ja väsymys. Kannattaa siis ottaa tarvittavat vitamiinit päivittäiseksi rutiiniksi jos tunnet joitain kyseisiä oireita.

Mihin ruokiin kannattaa kiinnittää huomio jotta saisit tarvittavat vitamiinit?

  • B1-vitamiini eli tiamiini: Täysjyvävilja, palkokasvit, pähkinät, peruna, sianliha
  • B2 eli riboflaviini: Maito ja maitovalmisteet, liha, muna, täysjyvävilja, pavut
  • B3 eli niasiini: Liha, maito, muna, täysjyvävilja, pähkinät, sienet, palkokasvit
  • B5 eli pantoteenihappo: Liha, kala, täysjyvävilja, vihannekset
  • B6 eli pyridoksiini: Sian- ja siipikarjanliha, munankeltuainen, maitotuotteet, kala, täysjyvävilja, kasvikset
  • B7 eli biotiini: Maksa, liha, kala, muna, soijapavut
  • B9 eli foolihappo: Kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyvävilja
  • B12 eli kobalamiini: Vain eläinperäiset tuotteet kuten liha, kala ja maito

________ Mainos ________

tarvittavat vitamiinit
“Tarvittavat vitamiinit” Marjoja
  • Naudan maksa 110 mikrogrammaa (µg)/100 g
  • Sinisimpukka 22 µg / 100 g
  • Mustekala 20 µg /100 g
  • Silakka 16 µg / 100 g
  • Lämminsavustettu lohi 10 µg/ 100 g
  • Maksalaatikko 8 µg / 100 g
  • Kananmunan keltuiainen 7 µg /100 g
  • Hirvenliha 6 µg / 100 g
  • Poronliha 5,8 µg / 100 g
  • Maitojauhe 3 µg / 100 g

Muista myös lukea seuraavat artikkelit !

Japani on sekä edullinen että kallis matkailumaa. Normaalia säästö tavoilla siis pärjää eli katsoo vähän mistä ostaa ruoat ja muut päivittäiset asiat. Ulkona syöminen tosin os Suomea halvempaa…(Lennot Japaniin)

Onko jo se aika vuodesta kun haikailet lomalle johonkin kauas? Katso lennot kanadaan ja lähde tutustumaan maailman kuuluja nähtävyyksiä kansallispuistoista NHL peleihin..(Lennot Kanadaan)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 4 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

20 thoughts on “Tarvittavat Vitamiinit – Vitamiinit Jotka Ovat Kannattavia Kuntoilun Ohelle

Comments are closed.