Tonnikalan Ravintosisältö – Parhaat Terveyshyödyt

Share with others

Kalan elohopeapitoisuuksista ovat huolissaan monet ihmiset he ovat epävarmoja tonnikalan syömisestä. Elohopean takia syömistä tulisi harkita tietyillä väestöryhmilläö, tonnikalassa on myös useita terveyttä edistäviä ravintoaineita, jotka kannattaa sisällyttää ateriasuunnitelmaan. Lue lisätietoja tonnikalan ravitsemuksellisista kustannuksista ja eduista sekä siitä, miten tonnikala sisällytetään osaksi terveellistä elämäntapaa.

Tonnikalan ravintosisältö per 167 grammaa

Kalorit: 144
Rasva: 1,6 g
Natrium: 412 mg
Hiilihydraatit: 0 g
Kuitu: 0 g
Sokeri: 0 g
Proteiini: 32,5 g

Hiilihydraatit
Tonnikala ei sisällä hiilihydraatteja, kuitua tai sokeria.

Rasvat


Tonnikala sisältää paljon omega-3-rasvahappoja, mutta vähän kokonaisen rasvaa, ja sisältää vähemmän kuin 2 grammaa tölkkiä kohti. Eri tonnikalalajikkeilla on erilaiset rasvat.

Joitakin esimerkkejä luetellaan suurimmasta vähiten rasvaiseksi: tuore tonnikala, purkitettu valkotonnikalan tonnikala, vaalea tonnikala, puristettu tonnikala ja tuore keltaevätonnikala.

Proteiini
Tonnikalassa on erittäin korkea proteiinipitoisuus. Tonnikala voi antaa 32,5 grammaa täydellistä proteiinia kaikilla välttämättömillä aminohapoilla.

Vitamiinit ja mineraalit
Tonnikalassa on kalsiumia, fosforia, kaliumia, sinkkiä, B-vitamiineja, seleeniä ja koliinia. Kuten muutkin säilykkeet, tonnikala voi sisältää paljon natriumia. Vertaa elintarvikkeiden etikettejä löytääksesi matalampia natriumtuotteita.

Tonnikalan ravintosisältö – Terveyshyödyt
Olipa kyse tuoreesta tai säilykkeestä, tonnikalalla on useita terveyshyötyjä. Tässä on muutama tapa, jolla tonnikala voi parantaa terveyttäsi.

Voi vähentää dementian riskiä
Aivohalvaukset ja muut verisuoni-aivovammat aiheuttavat muutoksia muistissa, käyttäytymisessä ja kognitiivisessa toiminnassa. Omega-6-rasvahappojen saannin tasapainottaminen enemmän omega-3-rasvahappojen kanssa (merenelävistä kuten tonnikalasta) voi auttaa hidastamaan dementian asteittaista kehitystä. Tonnikalan omega-3-rasvahapot kilpailevat tulehdusta edistävien omega-6-proteiinien kanssa estääkseen tulehduksen solutasolla, vähentäen verisuonien kognitiivisen heikentymisen ja dementian riskiä.

tonnikalan ravintosisältö
“Tonnikalan ravintosisältö tarjoaa terveellisiä lisiä ruokiin”

Ikään liittyvä lihasten menetys (Sarcopenia)
Suurempi monityydyttymättömien rasvojen saanti ruoka-aineiden, kuten tonnikalan, kautta liittyy vanhempien aikuisten suurempaan vähärasvaisempaa massaan ja puristus voimaan. Lisäksi välttämättömät aminohapot (joita löytyy myös tonnikalasta) lisäävät lihasproteiinien synteesiä ja tukevat lihasmassan säilymistä ikääntymisen vaikutuksista huolimatta.

Tonnikalan ravintosisältö – tukee verensokerin hallintaa
Tonnikala ei sisällä hiilihydraatteja ja tarjoaa hyödyllisiä ravintoaineita diabeteksen hallintaan. American Diabetes Association on lisännyt kalat, joissa on runsaasti omega-3-sokeria, mukaan lukien valkotonnikala, kymmenen superruoan luettelossa. He suosittelevat kalan syömistä kahdesti viikossa diabeteksen hallintaan.

Lähde: Werywellfit

Muista myös lukea seuraavat artikkelit!

Nautitko kahvia päivittäin? Voi olla että olet tehnyt jotain oikein terveyden kannalta, nimittäin kahvin terveysvaikutukset ovat vahvoja. Voit selättää kahvin avulla päivä väsymyksen.. (Kahvin Terveysvaikutukset)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote

Average vote 4 / 5. Number of votes: 1

No votes so far

Subscribe To Our Newsletter

[mc4wp_form id="69"]
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Do you like this website? Please share with others 😃

RSS
Seuraa sähköpostin kautta
Seuraa meitä LinkedIn:ssä
Seuraa meitä Instagramissa