Antibiootit löydetty jotka tappavat bakteerit uudella tavalla

Share with others

Päivämäärä:

1. Helmikuuta 2020 – ScienceDaily uutisoi

Uusi antibioottiryhmä, jolla on ainutlaatuinen lähestymistapa bakteerien hyökkäykseen, on löydetty, mikä tekee siitä lupaavan kliinisen ehdokkaan mikrobilääkeresistenssissä. Äskettäin löydetyllä korbomysiinillä ja vähemmän tunnetuilla kompstatiinilla on nähty tapa tappaa bakteerit,mitä ei olla koskaan ennen nähty, tämä tapahtuu estämällä bakteerisoluseinän toiminta. Löytö on peräisin antibioottiperheestä, jota kutsutaan glykopeptideiksi ja jotka ovat tuottaneet maaperäiset bakteerit.

Tutkijat osoittivat myös hiirillä, että nämä uudet antibiootit voivat estää tartuntoja, jotka aiheuttavat lääkeresistentti Staphylococcus aureus, joka on ryhmä bakteereja, jotka voivat aiheuttaa monia vakavia infektioita.

Havainnot julkaistiin tänään Nature-lehdessä.

“Bakteereilla on solujensa ulkopuolella seinä, joka antaa heille muodon ja on voimanlähde”, sanoi tutkimuksen ensimmäinen kirjailija Beth Culp, tohtorikoulutettava biokemian ja biolääketieteen alalta McMasterissa.

“Antibiootit, kuten penisilliini, tappavat bakteerit estämällä seinän rakentamisen, mutta antibiootit, jotka löysimme tosiasiallisesti toimimalla päinvastoin – ne estävät seinän hajoamista. Tämä on kriittistä solujen jakautumiselle.

“Jotta solu voisi kasvaa, sen on jakannuttava ja laajennettava. Jos estät seinän hajoamisen kokonaan, se on kuin vangittuna loukussa eikä voi laajentua tai kasvaa.”

Tarkastellessaan glykopeptidien tunnettujen jäsenten sukupuuta tutkijat tutkivat niiden geenejä, joilla ei ole tunnettuja resistenssimekanismeja, ajatuksella, että ne voisivat olla antibiootit, jotka osoittavat erilaisen tavan torjua bakteereja.

“Arvelimme hypoteettisesti, että jos nämä antibiootit tehneet geenit olivat erilaisia, ehkä myös tapa, jolla ne tappoivat bakteerit, oli erilainen”, sanoi Culp.

Ryhmä vahvisti, että bakteeriseinä oli näiden uusien antibioottien vaikutuskohta solujen kuvantamistekniikoiden avulla yhteistyössä Yves Brunin ja hänen ryhmänsä kanssa Université de Montréalista.

Culp sanoi: “Tätä lähestymistapaa voidaan soveltaa muihin antibiootteihin ja se auttaa meitä löytämään uusia, joilla on erilaisia vaikutusmekanismeja. Löysimme yhdestä täysin uudesta antibiootista tässä tutkimuksessa, mutta siitä lähtien olemme löytäneet muutamia muita samasta perheestä, joilla on sama uusi mekanismi. “

Ryhmää johtaa professori Gerry Wright David Braleyn antibioottien löytämiskeskuksesta Michael G. DeGrooten tartuntatautien tutkimusinstituutiossa McMasterissa.

Tutkimusta rahoittivat Kanadan terveystutkimusinstituutit ja Ontarion tutkimusrahasto.

Lähde: ScienceDaily

Kannattaa katsoa myös seuraavat artikkelit !

Terahertsiset kvanttikaskadilaserit erottavat muista lasereista sen, että ne lähettävät valoa sähkömagneettisen spektrin terahertsialueella. Heillä on sovelluksia spektroskopian alalla, missä niitä käytetään kemiallisissa analyyseissä…(Äänen ja valon käyttäminen erittäin nopeaan tiedonsiirtoon)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote