Maa muodostui paljon nopeammin kuin aikaisemmin on luultu, uusi tutkimus osoittaa

Share with others

ScienceDaily uutisoi:

Mittaamalla rauta-isotooppeja, tutkijat ovat osoittaneet, että planeettamme muodostui alun perin paljon nopeammin kuin aiemmin ajateltiin. Tämä löytö tarjoaa uusia näkemyksiä sekä planeetan muodostumisesta että veden ja elämän todennäköisyydestä muualla maailmankaikkeudessa. Maapallon edeltäjä, “proto-maa”, joka on muodostunut noin viiden miljoonan vuoden kuluessa, osoittaa uusi tutkimus Kööpenhaminan yliopiston Globe-instituutin Tähtien ja planeettojen muodostumiskeskuksesta (StarPlan).

Tähtitieteellisessä mittakaavassa tämä on erittäin nopeaa, tutkijat selittävät.Jos vertaat aurinkokunnan arvioitua 4,6 miljardin vuoden olemassaoloa 24 tunnin ajanjaksoon, uudet tulokset osoittavat, että alkuelämä muodostui siinä, joka vastaa noin puolitoista minuuttia.Täten StarPlanin tulokset rikkovat perinteistä teoriaa, jonka mukaan proto-Maa muodostui satunnaisista törmäyksistä isompien välillä ja suurempia planeettakappaleita useiden kymmenien miljoonien vuosien ajan – mikä vastaa noin 5-15 minuuttia edellä-mainittu kuvitteellinen 24 tunnin muodostuminen.

Sen sijaan uudet tulokset tukevat uudempaa, vaihtoehtoista teoriaa planeettojen muodostumisesta kosmisen pölyn lisääntymisen kautta. Tutkimuksen johtava kirjailija, apulaisprofessori Martin Schiller selittää sen seuraavasti: “Toinen idea on, että aloitamme pääasiassa pölystä. Millimetrikokoiset kohteet, jotka kaikki tulevat yhteen, sataa alas kasvavaan muodostelmaan ja tekevät planeetan yhdellä kertaa”, hän sanoo ja lisää:

“Maan nopean muodostumisen merkitys ei ole vain mielenkiintoinen aurinkokuntamme kannalta. On myös mielenkiintoista arvioida, kuinka todennäköistä on, että planeetat muodostuvat jossain muualla galaksissa.”

Aurinkokunnan massan muodostuminen

Avain uuteen löytöön tuli täsmällisimmin toistaiseksi tieteellisesti julkaistujen raudan isotooppien mittausten muodossa jotka on julkaistu aikaisemmin tieteellisesti.

Tutkiessaan metallielementin isotooppeja erilaisissa meteoriiteissa tutkijat löysivät vain yhden tyyppisiä meteoriittisia materiaaleja, joiden koostumus oli samanlainen kuin Maa: Ns. CI-chritriitit.

Tutkimuksen taustalla olevat tutkijat kuvaavat tämän herkän meteoriittityypin pölyä parhaimpana vastineena itse aurinkokunnan suurimmalle osalle.Tällainen pöly yhdistettynä kaasuun, joka kanavoitiin ympyrätähden lisäyslevyn kautta kasvavalle Auringolle.

Tämä prosessi kesti noin viisi miljoonaa vuotta ja planeettamme tehtiin tämän levyn materiaalista. Nyt tutkijoiden arvioiden mukaan myös proto-Maan rautaydin muodostui jo tänä aikana, poistaen varhain lisääntyneen raudan vaipasta.

Enemmän planeettoja, enemmän vettä, ehkä enemmän elämää

Perustuu teorian todisteisiin, joiden mukaan planeetat muodostuvat kosmisen pölyn erittymisen kautta,tutkijoiden mielestä sama prosessi voi tapahtua muualla maailmankaikkeudessa.

Lue koko artikkeli seuraavan linkin kautta: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200220130509.htm

Lähde: ScienceDaily

Kannattaa katsoa myös seuraava artikkeli !

Uusi antibioottiryhmä, jolla on ainutlaatuinen lähestymistapa bakteerien hyökkäykseen, on löydetty, mikä tekee siitä lupaavan kliinisen ehdokkaan mikrobilääkeresistenssissä..(Antibiootit löydetty jotka tappavat bakteerit uudella tavalla)

Did you think this article was useful?

Click on the star to vote