Supermaapallo – Mahdollisesti elinkelpoinen planeetta

Jaa Muillekkin

Supermaapallo eli massaltaan suurempi kuin maa on löydetty jo 2019 kyseinen  GJ 357 d  planeetta on noin kaksikertaa kotiplaneettaamme suurempi. Massaa kyseisellä planeetalla on kuusikertaa meidän maapalloa enemmän.

Gj 357 d sijaitsee 31 valovuoden päässä  joka antaa tutkijoille suhteellisesti katsottuna erittäin hyvät mahdollisuudet tutkia lisää kyseistä planeetta. Ja se kiertää kääpiötähden 55,7:ssä päivässä.

Yhteistä planeetalla on marssiin se että se saa melkein saman verran energiaa omalta emotähdeltään kuin Mars saa meidän auringosta. Kuten tiedämme Mars ei ole aikoinaan pystynyt pitämään omaa lämmittävää kaasukehää. Toisin on Gj 357 d planeetalla joka on pystynyt pitämään kaasukehänsä.

Koska GJ 357 d -planeetalla on paksu kaasukehä antaa se tutkijoille sen mahdollisuuden että he voisivat löytää planeetalta jopa elämää. Kaasukehän ansiosta planeetalla voi olla nestemäistä vettä.

supermaapallo
Supermaapallo ”Earth” Kyseinen kuva ei liity aiheesen

Tutkijoilla on paremmat mahdollisuudet tutkia planeettaa tulevilla kehityneimmillä teleskoopeilla.

Saman tähden ympäriltä jossa GJ 357 d sijaitsee on löydetty kaksi muuta supermaapalloa. Nämä toiset supermaapallot kuitenkin sijaitsevat niin lähellä tähtä että niillä tuskin on mitään elämää,koska planeetoilla olisi liian kuuma.

Kyseisiä eksoplaneettoja etsii Tess – satelliitti joka on ollut toiminnassa ja etsinyt eksoplaneettoja huhtikuusta 2018. Tess – satelliitti on korvannut aikaisemmin toimineen tutkimussatelliitti Keplerin. Kaiken kaikkiaan eksoplaneettoja on jo löytynyt nelisen tuhatta. Nasa on kertonut niistä yli 1200 olevan supermaapalloja.

Tutkijat ovat simuloineet planeetan spektriä,kyseisen planeetan maailma voisi vaihdellaa kallioisesta vetiseen.

Lisää aiheesta seuraavista linkeistä : Verkkolehti Science Daily ja Cornellin yliopisto (Englanniksi)

Katso lisää supermaapallo = yksi YouTuben katsotuin video englanniksi! Jos Video ei avaudu kokeile seuraavaa linkkiä = https://www.youtube.com/watch?v=6dUYK41ElO0

Muista lukea tieteestä lisää täällä verkkosivutolla

Muista myös lukea seuraavat artikkelit !

Nautitko kahvia päivittäin? Voi olla että olet tehnyt jotain oikein terveyden kannalta, nimittäin kahvin terveysvaikutukset ovat vahvoja. Voit selättää kahvin avulla päivä väsymyksen…(Kahvin Terveysvaikutukset)

Oletko menossa Yhdysvaltoihin lomalle tai muulle reissulle?Yhdysvalloissa on tekemistä ja nähtävää vuosiksi onhan sielä 50 osavaltiota. .(Yhdysvaltoihin)

Oliko tämä mielestäsi hyödyllinen artikkeli?

Klikkaa tähteä äänestääksesi!

Keskiverto äänestys 2 / 5. Äänien määrä: 1

Ei yhtään ääntä tähän mennessä! Ole ensimmäinen joka äänestää!

2 thoughts on “Supermaapallo – Mahdollisesti elinkelpoinen planeetta