Jaa Muillekkin

Kansainvälinen tähtitieteilijä ryhmä Kalifornian Riversiden yliopistosta ovat löytäneet epänormaalin hirviö galaksin,jonka on päätelty olevan olemassa jo 12 miljardia vuotta sitten,kun maailman kaikkeus oli vielä suhteellisen nuori vain 1,8 miljardia vuotta vanha.

Kyseinen löydetty galaksi XMM-2599 on muodostanut aikaisemmin suurella nopeudella uusi tähtiä ja on sittemmin kuollut.Mutta miksi se on yhtäkkiä lopettanut tähtien muodostamisen on vielä epäselvää tutkijoille. Kauan sitten kun maailmankaikkeus oli vielä noin 2 miljardia vuotta vanha, XMM-2599 galaksi oli jo muodostanut yli 300 miljardin auringon massan, mikä teki siitä tuolloin ultramassiivisen galaksin”, sanoi Benjamin Forrest tutkijatohtori UC Riverside -fysiikan ja tähtitieteen laitokselta ja tutkimuksen johtava kirjoittaja. ”Vieläkin huomattavammin osoitamme, että XMM-2599 muodosti suurimman osan tähdestään valtavassa vimmassa, kun maailmankaikkeus oli vielä alle miljardi vuotta vanha, ja sitten se muuttui passiiviseksi, kun maailmankaikkeus oli vain 1,8 miljardia vuotta vanha.”

Ryhmä käytti spektroskooppisia havaintoja W. M. Keckin observatorion voimakkaasta infrapunasäteilystä koostuvasta moniobjektispektrografista eli MOSFIREstä XMM-2599: n yksityiskohtaisten mittausten tekemiseksi ja sen etäisyyden määrittämiseksi tarkasti.

Tutkimustulokset ilmestyvät Astrophysical Journal -lehdessä.

”Tällä aikakaudella vain hyvin harvat galaksit ovat lopettaneet tähtien muodostumisen, ja yksikään niistä ei ole niin massiivinen kuin XMM-2599”, kertoi Gillian Wilson, fysiikan ja tähtitieteen professori UCR: ltä, jonka laboratoriossa Forrest toimii. ”Pelkkä ultramassiivisten galaksien, kuten XMM-2599, olemassaolo osoittaa melkoisen haasteen numeerisille malleille. Vaikka tällaiset massiiviset galaksit ovat tällä aikakaudella uskomattoman harvinaisia, mallit ennustavat niitä. Ennustettujen galaksien odotetaan kuitenkin muodostavan aktiivisesti tähtiä .Mikä tekee XMM-2599: stä niin mielenkiintoisen, epätavallisen ja yllättävän, että se ei enää muodosta tähtiä, ehkä siksi, että se lakkasi saamasta polttoainetta tai sen kun musta aukko alkoi syntyä. Tuloksemme vaativat muutoksia siihen, kuinka mallinnokset pystyvät sammuttamaan tähtien muodostumisen varhaisissa galakseissa.

galaksi
”Galaksi” – Kuva ei liity aiheen galaksiin

Tutkimusryhmä havaitsi, että XMM-2599 muodosti tähtiin yli 1000 auringonmassan vuodessa kun se oli aktiivisuuden huipullaan – erittäin korkea tähtien muodostumisaste. Sen sijaan Linnunrata muodostaa noin yhden uuden tähden vuodessa.

”XMM-2599 voi olla osa jälkipolvea erittäin varhaisesta universumista erittäin aktiivisten tähtiä muodostavien pölyisten galaksien populaatiosta

jonka uudet infrapuna-kaukoputket ovat äskettäin löytäneet”, kertoi Danuf Marchesini, Tuftsin yliopiston tähtitieteen apulaisprofessori ja tutkijan yhteiskirjoittaja. tutkimus.

XMM-2599: n evoluutioreitti on epäselvä.”Olemme saaneet kiinni XMM-2599: stä sen passiivisessa vaiheessa”, Wilson sanoi. ”Emme tiedä, miksikä se muuttuu nykypäivänä. Tiedämme vain, ettei se voi menettää massaa.

Mielenkiintoinen kysymys on se, mitä tapahtuu sen ympärillä. Voisiko se ajan myötä houkutella gravitaation avulla lähellä olevia tähtiä muodostavia galakseja ja tulla valoisasta galaksien kaupungista? ”

Michael Cooper, UC Irvinein tähtitieteen professori, sanoi, että tämä tulos on vahva mahdollisuus.

”Ehkä seuraavan 11,7 miljardin vuoden kosmisen historian aikana, XMM-2599: stä tulee yksi paikallisen maailmankaikkeuden kirkkaimmista ja massiivisimmista galaksien klustereista”, hän sanoi. ”Vaihtoehtoisesti se voisi jatkaa olemassaoloaan erikseen. Tai meillä voisi olla skenaario, joka on näiden kahden tuloksen välillä.”

Ryhmälle on myönnetty enemmän aikaa Keckin observatoriossa seurata XMM-2599: n tuottamille vastaamattomille kysymyksille.

”Tunnistimme XMM-2599: n mielenkiintoiseksi ehdokkaksi pelkästään kuvantamisen kanssa”, sanoi avustaja Marianna Annunziatella, Tuftsin yliopiston tutkijatohtori. ”Käytimme Keckiä paremmin karakterisoimaan ja vahvistamaan sen luonnetta ja auttamaan meitä ymmärtämään, kuinka hirviögalaksit muodostuvat ja kuolevat. MOSFIRE on yksi tehokkaimmista ja tehokkaimmista välineistä maailmassa tämän tyyppisen tutkimuksen suorittamisessa.”

Muita osallistuvia tutkijoita ovat Daniel Lange-Vagle ja Theodore Peña Tuftsin yliopistosta; Adam Muzzin ja Cemile Marsan, York University, Kanada; ICR McConachie ja Jeffrey Chan; Percy Gomez Keckin observatoriosta; Erin Kado-Fong Princetonin yliopistosta; Francesco La Barbera, INAF-Osservatorio Astronomico di Capodimonte, Italia; Ivo Labbe Swinburnen teknillisestä yliopistosta, Australia; Julie Nantais Andrés Bellon kansallisesta yliopistosta, Santiago, Chile; Mario Nonino Triesten tähtitieteellisestä observatoriosta, Italia; Paolo Saracco Breran tähtitieteellisestä observatoriosta, Italia; Mauro Stefanon Leidenin yliopistosta, Alankomaat; ja Remco F. J. van der Burg, European Southern Observatory, Saksa.

Wilson johti W. M. Keckin observatorion tietojen hankkimista. Forrest johti prosessointia ja analysointia.

Tutkimusta tukivat National Science Foundationin ja NASA: n apurahat.

Lähteet: University of California – Riverside, ja ScienceDaily

Muista myös lukea seuraavat artikkelit !

Supermaapallo eli massaltaan suurempi kuin maa on löydetty jo 2019 kyseinen  GJ 357 d  planeetta on noin kaksikertaa kotiplaneettaamme suurempi. Massaa kyseisellä planeetalla on kuusikertaa meidän maapalloa enemmän.(Supermaapallo)

Avaruussäällä on merkittävä osa ihmisten yhteiskuntaa ajatellen, avaruusmyrsky voi olla tuhoisa meidän nykypäivän tietoliikenne laitteille,aina paikannuslaitteista sähöverkkoihin.(Avaruusmyrsky)

Oliko tämä mielestäsi hyödyllinen artikkeli?

Klikkaa tähteä äänestääksesi!

Keskiverto äänestys 2 / 5. Äänien määrä: 1

Ei yhtään ääntä tähän mennessä! Ole ensimmäinen joka äänestää!

1 thought on “Tähtitieteilijät ovat havainneet epätavallisen hirviö galaksin hyvin varhaisesta universumista